O szkole
Główne motto Szkoły dla Rodziców brzmi: WYCHOWYWAĆ TO KOCHAĆ I WYMAGAĆ
Rodzina jest wspólnotą, gdzie człowiek rozpoczyna swoje życie i dorasta. Dom rodzinny to środowisko, które wywiera ogromny wpływ na osobowość człowieka, kształtuje wzorce i wartości na całe życie. Ta psychologiczna prawidłowość o roli rodziny w życiu człowieka znalazła swoje odzwierciedlenie w prawodawstwie, na mocy prawa naturalnego i stanowionego wychowanie powierzone jest rodzicom. „ Szkoła dla Rodziców i Wychowawców ” jest ogólnopolskim programem skierowanym do Rodziców i Wychowawców, którzy chcą lepiej zrozumieć dziecko, zapobiegać trudnościom, radzić sobie z problemami wychowawczymi, cieszyć się rodzicielstwem i własną kompetencją. Uczy budowania relacji w duchu podmiotowości i dialogu. Koncepcja programu opiera się na założeniach pedagogiki Thomasa Gordona i a bazą jest cykl książek A. Faber i E. Mazlish, który na grunt polski przeniosły Zofia Śpiewak i Joanna Sakowska.
Program realizowany jest w Polsce od 1991 roku, w 1995 Szkoła dla Rodziców – jako skuteczna metoda – zostaje włączona dor. Programu Wczesnej Profilaktyki Uzależnień, realizowanego przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne, a w 2012 r. otrzymuje rekomendację nadaną przez Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Instytut Psychiatrii i Neurologii, Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Ośrodek Rozwoju Edukacji oraz wpis do bazy programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego jako spełniający standardy poziomu II – „Dobra praktyka”. Do 2012 roku w całej Polsce objęto programem ponad 150 000 rodziców i wychowawców oraz ponad 6 000 profesjonalistów.
W naszej poradni program jest realizowany od 2007 roku. W tym czasie w zajęciach wzięło udział około 250 rodziców. Początkowo realizowaliśmy jedynie pierwszą część szkoły, aktualnie realizujemy wszystkie trzy części.
Aktualnie 5 pracowników Poradni jest przeszkolonymi realizatorami programu, a 3 osoby posiadają Certyfikat Realizatora Szkoły dla Rodziców wydany przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie.
W „Szkole dla Rodziców” pracujemy metodą warsztatową w grupach liczących 10 – 15 osób. Kurs składa się z trzech części: podstawowej: ”Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły” , rozszerzenie treści i pogłębienie umiejętności to część druga – “Rodzeństwo bez rywalizacji”. A dla rodziców dzieci starszych przewidziana jest część trzecia „Jak rozmawiać z nastolatkiem?”. Każda część szkoły to cykl 10-ciu 3-godzinnych spotkań. Spotykamy się co tydzień. Ostateczne terminy spotkań i godziny rozpoczęcia ustalane są na pierwszym spotkaniu nowo zawiązanej grupy.
Tematyka zajęć obejmuje:
Część I – „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły”
- pogłębienie zrozumienia dziecka, jego uczuć, zachowania i potrzeb;
- rozwijanie samodzielności i odpowiedzialności;
- motywowanie do współdziałania z rodzicami i rówieśnikami;
- problematykę kar i nagród jako elementów oddziaływania wychowawczego;
- uczenie się formułowania skutecznej pochwały ujawniającej pozytywny potencjał dziecka i budujący realną samoocenę;
- konstruktywne rozwiązywanie konfliktów;
- nabywanie umiejętności otwartego porozumiewania się w rodzinie;
- przyglądanie się własnym potrzebom i stawianym sobie celom związanym z rodzicielstwem.
Część II – „Rodzeństwo bez rywalizacji”
- zazdrość między rodzeństwem – przyczyny, sposoby reagowania;
- ryzyko używania porównań;
- rodzicielskie dylematy – sprawiedliwość, egoizm, ulubieńcy;
- szkodliwość rywalizacji – zalety współpracy;
- role w rodzinie – ich wpływ na relacje;
- kłótnie dzieci – przyczyny, sposoby reagowania.
Część III – „Jak rozmawiać z nastolatkiem?”
Treści z I części oraz:
- młodzieńczy bunt;
- pragnienie akceptacji;
- potrzeba decydowania o sobie;
- zainteresowanie seksem;
- narkotyki;
- niebezpieczeństwo mediów.