Menu

Terapia logopedyczna w czasach pandemii

Celem terapii logopedycznej jest poprawa umiejętności mówienia dziecka. W trakcie zajęć w gabinecie jedne dzieci dopiero uczą się mówić, u innych poprawiamy wadliwą wymowę. Okres, w którym teraz jesteśmy, wymusił na nas przerwanie pracy gabinetowej. Ale to przecież wcale nie oznacza, że nasze dzieci przestały mówić a rodzice nie mogą pomagać im te mowę rozwijać. Mam też nadzieję, że w tym trudnym czasie przynajmniej część z rodziców ma dla dziecka więcej czasu, bo przecież #zostanwdomu ogranicza wyjścia na place zabaw czy choćby spacer.

Z związku z tym chciałabym zwrócić uwagę na kilka rzeczy, które możemy robić będąc z dzieckiem w domu, a które na pewno pozytywnie wpłyną nie tylko na rozwój jego mowy.

Badania potwierdzają istotny związek rozwoju motoryki małej z rozwojem mowy. Związane jest to z budową mózgu – kiedy „pracują” rączki to aktywizujemy także ośrodki mowy. Zachęcam zatem Rodziców do podejmowania z dziećmi wszelkiej aktywności w tym obszarze – rysujmy, kolorujmy, wyklejajmy, wylepiajmy i co tylko wpadanie nam do głowy (w Internecie znajdą Państwo mnóstwo inspiracji). Możemy także tworzyć obrazki z produktów spożywczych, nawlekać korale z makaronu czy wkładać fasolki do butelki (ćwiczymy chwyt trójpalcowy). Polecam np. zabawy ze sztućcami http://matkalogopedka.blogspot.com/2018/01/cwiczenia-ze-sztuccami.html lub https://centrummetodykrakowskiej.pl/media/upload/article/0/150/file/b445b5c4e5b9482cb382c48b489a3a8d_Sztu%C4%87ce%20w%20terapii%20%20Ma%C5%82gorzata%20Lasak.pdf .

Podobnie jak sztućce możemy wykorzystać do zabawy owoce/warzywa.

Bardzo rozwijające są zabawy muzyczno-ruchowe. Dzieci chodząc do przedszkola mają rytmikę czy zajęcia muzyczne. Będąc w domu poszukajmy więc choćby na Youtube, jeśli nie mamy płyt z piosenkami dla dzieci, piosenek i zabaw muzyczno- ruchowych. Pobawmy się i potańczmy z dziećmi (odrobina ruchu nikomu nie zaszkodzi).

Inny rodzaj zabaw to ćwiczenia słuchowe. Z małym dzieckiem „poszukajmy” różnych odgłosów w domu, pozgadujmy co słychać (dziecko zamyka oczy), powystukujmy rytmy różnymi przedmiotami (sprawdźmy jak słychać drewnianą łyżkę a jak metalową, jak „brzmi” garnek a jak pudełko po mleku). Ze starszymi pograjmy w szukanie rymów np. https://www.superkid.pl/rymy_cwiczenia, wyszukiwanie wyrazów zaczynających się na określoną sylabę czy głoskę, w szukanie w domu przedmiotu, który ma jakąś głoskę.

Mając więcej czasu może poświęcić go także na wspólne czytanie książeczek czy słuchanie bajek (wiele stron proponuje darmowy dostęp do swoich ebooków, np. https://kubus.pl/audiobooki/) i tu znów jest okazja do rozmowy o tym co wysłuchaliśmy albo do zabawy w zmianę zakończenia.

Wspólne spędzanie czasu z dzieckiem i zabawa buduje więź emocjonalną i jest świetną okazją do rozmowy (poszerzanie słownictwa, modelowanie budowy zdań, ćwiczenie gramatyki). Pokażmy naszemu dziecku, że wolny czas umiemy spędzić nie tylko przed telewizorem, laptopem czy smartfonem.

Elżbieta Molęda – neurologopeda

Skip to content